Hetente kapunk olyan üzeneteket, amelyekkel valamilyen adatunkat szeretnék megszerezni, vagy pénz átutalására szeretnének rávenni minket. Egyre nehezebb kiszűrni a minket megkárosítani akaró megkereséseket.
A bűnözőket általában lebuktatja a szakszerűtlen fogalmazás, a rossz helyesírás, mint a mellékelt próbálkozásban:
Az üzenet küldője azt szeretné, ha a címzett az általa javasolt kódra cserélné a jelszavát. Az új jelszóval beléphet a fiókunkba, értékes adatokat lophat el, hozzáférhet a képeinkhez, sokféleképpen visszaélhet velük.
Az utóbbi időben megszaporodtak azonban azok az esetek, amikor valamilyen szolgáltató vagy cég nevében íródott levél érkezik, amely a megtévesztésig hasonlít a megszokott, valóban a szolgáltatótól vagy akár banktól érkező levelekhez.
A Facebookon bukkant fel az alábbi figyelmeztetés a napokban:
Nem csak az E.ON nevében leveleznek a bűnözők, korábban az Erste Bankra és a Nemzeti Közműszolgáltatóra hivatkozva is megpróbáltak átverni minket. A közelmúltban a Facebookon jelentették, hogy az ALDI logójával kérdőívnek és nyereményjátéknak álcázva próbálnak adatot lopni.
Mostanában bukkant fel az a látszólag a DigiTV-től kapott levél, amely egyenesen egy trójai vírust rejt, amely kaput nyithat a számítógépünk védelmén, szeptemberben pedig posta nevében próbálkoztak a bűnözők.
A Magyar Posta akkor azt közölte:
„Megtévesztő, a Magyar Posta arculati elemeit használó, veszélyes adathalász email terjed az internethasználók között – erről érkezett több bejelentés a Magyar Postához. A hamis emailben csomagokról, szállítmányokról ígérnek egy kattintás után friss adatokat. A linkre kattintva ugyanakkor egy exe-állomány töltődik le, amely kártékony trójai viselkedést mutat, a gépről, mobileszközről gyűjti össze a felhasználói adatokat.”
Olyannyira általánossá vált ez a módszer, hogy számos cég készített már külön tájékoztatót ügyfeleinek, amelyben leírják, hogy milyen módon kommunikálnak az ügyfeleikkel, miről lehet felismerni a valódi megkereséseiket. Ha arra gyanakodunk, hogy valaki megpróbál bennünket átverni, érdemes felkeresni a cég honlapját vagy akár az ügyfélszolgálattal felvenni a kapcsolatot.
Fogjunk gyanút, ha:
- Nem hivatalos email címről, nem a megszokott feladótól érkezik a levél.
- A levelekben található linkek nem a cég vagy szolgáltató hivatalos weboldalára navigálnak bennünket. Ellenőrizzük a böngésző címsorában, hogy a megszokott oldalon vagyunk-e!
- Mindenképpen gyanús, ha valaki a személyes adatainkra kíváncsi.